SVTs alldeles egna analfabet

Ingen har väl kunnat undgå att det var val igår i Sverige. Jag och Mattias gjorde vår plikt och röstade sedan ägnades kvällen åt att zappa mellan SVTs och Tv4s valvakor. Mycket intressant att följa siffrorna och det blev nog årtusendets sjukaste valutgång någonsin...

Mitt i all denna spänning och mitt i zappandet upptäckte jag något fruktansvärt irriterande. SVT hade ju fått för sig att de skulle ha textremsor rullande när de intervjuade någon med fullständigt onödig information. Till att börja med var det en otroligt fånig idé att ha dessa textremsor när det inte stod något vettigare än: "Ohlys pappa är präst". Men det absolut värsta var ändå att dessa textremsor innehöll så många stavfel och misstag att bara det blev löjligt. "Gudrun Schyman var partiledare för Vänsterpartiet under åren", "Dinamarca är riksdagaskandidat" etc.

Hur svårt kan det vara att korrläsa en så kort textrad innan man trycker på enter och skickar ut den i etern? Va? Va? Va?

Sedan kanske SVT som utger sig för att vara en seriös kanal borde hålla sig till mer relelvant information. Under en valvaka har jag inget intresse whatsoever av att veta att Ohly är djurgårdare och att hans pappa är präst eller vilket popband som Alexander Bard senast har skapat.

Skärpning SVT.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0