Oväsen är inte konst, oväsen är inte vackert

Jag gjorde misstaget att vara en duktig student idag. Jag gjorde misstaget att INTE skolka.

Ungefär 50/50 av innehållet på mitt program är enbart flum och definitivt värt att skolka från. Idag bestämde jag mig av någon underlig anledning för att gå och lyssna på flum. Det var en gästföreläsare som skulle prata om ljudkonst. Min senaste upplevelse av ljudkonst var väl sådär. Det var mest oljud tycker jag. Och detta var faktiskt inte mycket bättre.

I 2 timmar pratade en kvinna med grov tysk brytning nonstop om ljudkonstens historia. Hon var jättefacinerad av ämnet. Verkligen JÄTTEfascinerad. Hon satt och log varje gång hon gjorde sig redo att trycka igång nästa stycke högkulturellt oväsen. Bäst var nog när hon log extra stort och sa Jimi Henrix släng dig i väggen, typ fastän på engelska. Då vaknade i alla fall jag till. För naivt hoppades jag att det äntligen efter 1,5 timmar skulle komma något härligt att lyssna på. Oj så fel jag hade. Det ljud som tydligen skulle överträffa självaste Jimi var en inspelning där en man hade knutit fast en elgitarr baktill på en pickup och sedan kört med gitarren släpandes i marken efter bilen i 20 minuter. Vem kommer på något sådant? Jag kan inte se det konstnärliga i det. Och jag säger nog att gamle Jimi är flera världsrymder bättre.

Men nu har jag lärt mig min läxa. Imorgon ska jag inte vara en duktig student. Jag skolkar. För det får jag eftersom det är min födelsedag. Så det så.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0