Uppsala är aldrig så tyst som

dagen efter vårbalen.

Efter att ha följt Mattias till tåget - för sista gången för snart är vi sambos! - bestämde jag mig för att med en latte i handen gå tillbaka till Flogsta. Vackert vårväder och så lite motion & koffein innan jag sätter igång med uppsatshets i 2 dygn. Det som slog mig under promenaden hem var tystnaden. I centrum hördes bara flaskkross från nationerna som nu städas efter gårdagens och nattens vårbal. Några få bilar brummade förbi. Söndagsrelaxade barnfamiljer ute på promenad. Fågelkvitter. Blomdoft. Och tyst.

Uppsala är annars en ganska livlig stad. Nästan dygnet runt. Nästan alla dagar. Studenterna brukar i alla fall höras alla dagar. Men idag är det tyst. Studenternas kanske mest intensiva festdygn är över. Bara baksmällan och sömnen är kvar. Festens glada rop har lämnat plats åt tystnaden.

Uppsala är aldrig så tyst som dagen efter vårbalen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0