Betingning

Som du kanske kommer ihåg från psykologilektionen - förutsatt att du har läst psykologi - så finns det något som heter betingning. Enkelt förklarat: A ger B. Man brukar använda denna teori i samband med möss och undersökningar gällande dem.

Om mössen råkar komma åt en knapp i sin bur så kommer det mat. De första gångerna blir det lika förvånade men så småningom lär de sig att det där är bra knapp och kanske kanske kanske kommer det komma mat denna gång med. Det kan också vara negativ betingning, alltså att knappen ger en stöt och efter ett antal stötar lär sig mössen att det är en dum knapp och undviker den.

Jag tror bestämt att jag med är drabbad av betingning. Varje gång jag ser på sport, framförallt fotboll med alla plingljud som kommer då och då, blir jag toksugen på chips. OLWs lättasaltade chips och holiday-dip. Toksugen verkligen.
När jag var liten satt pappa ganska ofta på lördagseftermiddagarna och kollade på tipslördag. Till det hade han alltid chips och nästan alltid holiday-dip. Ville man då ha chips fick man snällt sitta i soffan med pappa och titta på fotbollen.

Och eftersom jag nu är tillsammans med en stor sportentusiast blir det mycket sport och varje gång dyker mina chips-cravings upp. Ännu mer när det är fotboll på tv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0